Wystawa "ASP 4D", 19 marca 2016, godz. 18.00

 

Łaźnia Łańcuszkowa, ul. Wolności 408, Zabrze

asp 4d fb2

 

"4D - wystawa prac studentów ASP w Katowicach, z pracowni rzeźby Tomasza Koclęgi" - to tytuł wystawy, która zostanie zaprezentowana 19 marca w Łaźni Łańcuszkowej w Zabrzu.

 

Wystawa prezentuje różnorodne prace rzeźbiarskie i multimedialne wykonane w ostatnim roku akademickim przez studentów Wydziału Projektowego i Artystycznego pod kierunkiem Tomasza Koclęgi.
Prace zaskakują nie tylko formą, ale i różnorodnością użytych materiałów.

 

Michał Pronobis wykorzystał ludzie włosy, Joanna Łysek przenikliwy dźwięk chrapania, a Marzena Kuchcik opatrzyła gigantycznymi plastrami poranioną drogę... Uwagę zwracają również monumentalne kompozycje z pończoch autorstwa Karoliny Szopy, czy też naturalnych rozmiarów bajkowo-kolorowy jeleń Zuzanny Skałeckie.

 

Agnieszka Witamborska w kompozycji pt "69" zachwyca perfekcją wykonania, a rzeźba Katarzyny Olejarczyk w swej surowości i monumentalnej formie nie pozostawia nikogo obojętnym. Zupełnie inaczej prezentuje się na wystawie Justyna Baytel, której praca jest bardzo subtelna i lekka. Na wystawie zaprezentowane zostaną również niezwykłe filmy Anny Kaszy i Katarzyny Gęborek. Otwarciu wystawy towarzyszy kilka zaskakujących heppeningów oraz niezwykła instalacja Kamili Kozik, która w swej rzeźbie umieściła żywego orła.

 

Ta mozaika prac i postaw artystycznych na najwyższym poziomie gwarantuje niezwykłe emocje!

 

asp 4d fb1

 

Koncert w Zabytkowej Kopalni Guido "Evening in New York"

22.03.2016 godz 19.00 – zjazdy od 17.30

Bilety: normalny 50 zł, ulgowy 30 zł

Rezerwacja: 32 271 40 77

 

 

Zabrze po raz kolejny, obok Warszawy i Krakowa, będzie gościć uczestników 20. Wielkanocnego Festiwalu Ludwiga van Beethovena. Festiwalu, który odbywa się już od 1997 roku i przedstawia dzieła Beethovena, a także innych twórców, których muzyka kompozytora zainspirowała. To dzięki staraniom prezydent Małgorzaty Mańki-Szulik i przychylności Elżbiety Pendereckiej – dyrektor Festiwalu, rok temu w ramach tego Festiwalu wystąpiła w Zabrzu światowej sławy Korean Chamber Orchestra z utalentowaną skrzypaczką Ju-Young Baek.

 

Festiwal po raz pierwszy zagości w podziemiach zabytkowej Kopalni Guido. Serdecznie zapraszamy na koncert "Evening in New York": to projekt z muzyką z Broadwayu - West Side Story Leonarda Bernsteina i Porgy and Bess George’a Gershwina w wykonaniu słynnego klarnecisty Michela Lethieca & Friends. Michelowi Lethiec’owi towarzyszyć będą: estoński wybitny saksofonista jazzowy Villu Veski, Dyrektor Estonian Festivals oraz Meccore Quartet.

 

"Evening in New York" - program:

Morton Gould - Hommage to Benny
George Gershwin - Porgy and Bess (wersja kameralna)
Villu Veski - Arrival

Leonard Bernstein - West Side Story
Villu Veski - ar. Jazz Club 1962

 

Artyści:  

Michel Lethiec & Friends:
Michel Lethiec - klarnet
Villu Veski - saksofon
Tomasz Januchta - kontrabas
Meccore String Quartet
Wojciech Koprowski – skrzypce

Jarosław Nadrzycki – skrzypce
Michał Bryła – altówka
Karol Marianowski – wiolonczela

 

 

Michel Lethiec

Michel Lethiec -RJosepMolina.net  36

 

Jeden z najwybitniejszych współczesnych klarnecistów. Michel Lethiec występuje zarówno jako solista, jak i kameralista. Partneruje znakomitym wykonawcom, takim jak: Arto Noras, Leonidas Kavakos, Gil Shaham, Jurij Baszmet, Patrick Gallois, Pierre Amoyal oraz kwartetom: Talich, Enesco, Artis, Amati, Prazak, Lindsay. Z dużym powodzeniem interpretuje muzykę współczesną, m.in. dzieła Pendereckiego, Corigliano, Denisowa.

Prowadzi klasy mistrzowskie w Ecole Britten i na Uniwersytecie w Jerozolimie, w konserwatoriach w Pekinie i Szanghaju oraz na Akademii w Hong-Kongu. Nagrywa dla wytwórni Lyrinx, Arion, RCA, Bis, Talent, Actes, Sud. Jego dorobek fonograficzny to jak dotąd ponad 20 płyt. Niedawno ukazały się jego albumy z muzyką kameralną Elliotta Cartera jak również płyta zawierająca Trio na klarnet, altówkę i fortepian Györga Kurtaga. Ostatnio artysta nagrał również m.in. trzy koncerty Krzysztofa Pendereckiego oraz Koncert klarnetowy Jana Vaňhala. Michel Lethiec jest profesorem w Conservatorie National Supérieur de Musique w Paryżu oraz w Konserwatorium w Nicei. Jest także dyrektorem artystycznym Festiwalu Pabla Casalsa w Prades.

 

Meccore Quartet

 4354fa822ff19e15f5e5242e8685c02b

Założony w 2007 roku Meccore String Quartet uznawany jest za jeden z najciekawszych kwartetów smyczkowych swojego pokolenia. Zespół od wielu lat zachwyca melomanów Europy i Ameryki, występując w ramach czołowych festiwali, takich jak Rheingau Musik Festival, Festspiele Mecklenburg-Vorpommern, Budapest Spring Festival, Heidelberg Frühling Musikfestival, Kissinger Sommer Musikfestival, Festival Radio France Montpellier, Bregenzer Festspiele, oraz w wielu prestiżowych salach koncertowych takich, jak: Beethovenhaus w Bonn, Auditorio Nacional de Música w Madrycie, Wigmore Hall w Londynie, Musikverein w Wiedniu czy Frick Collection w Nowym Jorku. W 2014 roku Meccore String Quartet miał zaszczyt wystąpić jako pierwszy polski kwartet smyczkowy podczas obchodów Dnia Pamięci o Ofiarach Holokaustu w berlińskim Bundestagu.

Kwartet jest laureatem wielu prestiżowych konkursów muzyki kameralnej m.in. Międzynarodowego Konkursu Kwartetów Smyczkowych „Premio Paolo Borciani" w Reggio Emilia i Wigmore Hall String Quartet Competition w Londynie. W roku 2009 i 2010 kwartet został laureatem I nagród na Międzynarodowych Konkursach Muzyki Kameralnej w Weiden (II i III nagrody nie przyznano), oraz im. Maxa Regera w Sondershausen.
Zespół dokonał wielu nagrań radiowych i telewizyjnych oraz wydał dwie płyty CD, zawierające kwartety smyczkowe W. A. Mozarta i L. van Beethovena oraz K. Szymanowskiego i C. Debussy’ego. Ostatni album został wydany nakładem Polskich Nagrań i Warner Music Poland. Obie płyty realizowane były dzięki wsparciu Irene Steels-Wilsing Stiftung.

Kwartet studiował u członków kwartetu Camerata oraz w klasie kameralistyki Artemis Quartett w Universität der Künste w Berlinie oraz Queen Elisabeth Music Chapel w Brukseli.

Od roku 2010 Meccore String Quartet jest gospodarzem odbywającego się co roku w Poznaniu Międzynarodowego Festiwalu Muzyki Kameralnej „Q’arto Mondi”.

 

Villu Veski

W latach 1980–85 studiował grę na saksofonie w Estońskiej Akademii Muzyki i Teatru. W 1989 roku był uczestnikiem Letniej Akademii Konserwatorium Paryskiego doskonaląc swoją grę u profesora Claude’a Delangle. Od 1999 roku prowadzi klasę gry na saksofonie i wykłada improwizację w Akademii Kultury Viljandi Uniwersytetu w Tartu. Był wykładowcą kursów mistrzowskich w Niemczech, Norwegii i Nigerii; jest członkiem Rady Estońskich Festiwali Muzycznych.

W repertuarze artysty znajdują się utwory klasyczne na saksofon altowy oraz wiele kwartetów saksofonowych. Grając jazz, skłania się ku tradycyjnym stylom swingującym, etno-jazzowi i funky-groove.

Villu Veski regularnie gości na festiwalach muzyki estońskiej i Festiwalu Muzyki Współczesnej NYYD, często dokonując tam prawykonań utworów rodzimych kompozytorów, m.in. zadedykowanych mu przez Eino Tamberga i Hillara Karevę koncertów saksofonowych. Jako solista występował z Estońską Państwową Orkiestrą Symfoniczną, Orkiestrą Symfoniczną Filharmonii Petersburskiej i Tallińską Orkiestrą Kameralną. Chętnie wykonuje również repertuar kameralny. Jest muzykiem Tallińskiego Kwartetu Saksofonowego, z którym koncertuje w kraju i za granicą.

Brał udział we wszystkich festiwalach jazzowych w Estonii oraz w licznych festiwalach skandynawskich, takich jak Pori International Jazz (1988, 1999 i 2001) i Bergen Nattjazz (1994), jak również w Międzynarodowym Festiwalu Jazzowym w Tbilisi (1986), w leningradzkim festiwalu Rytmy Jesieni (1990), moskiewskim Krok do Parnasu (1990) czy kopenhaskim Artgenda ’96. Villu Veski uczestniczył w nagraniach ośmiu płyt CD. Artysta jest również aktywnym kompozytorem; część jego utworów powstała na zamówienie telewizji.

 

Porgy and Bess

Opera Porgy and Bess George’a Gershwina weszła do kanonu teatru muzycznego, dołączając do listy kompozycji mających w tytule parę kochanków, z tą wszakże istotną różnicą, że reprezentuje nowy rodzaj widowiska muzycznego, którego bohaterowie nie wywodzą się ze sfer wysokich, jak Dydona i Eneasz czy Tristan i Izolda. Określono ją w kategoriach „teatru ludowego” i okrzyknięto najsłynniejszą, choć nie pierwszą (by wymienić dwie opery w stylu ragtime’u Scotta Joplina – A Guest of Honor z 1901 roku oraz Treemonisha z roku 1911) operą „murzyńską”. Po raz pierwszy wykonana została 10 października 1935 roku w Nowym Jorku, w Alvin Theatre, wywołując zarówno reakcje entuzjastyczne, jak i głosy sprzeciwu. Zarzucono jej niespójność gatunkową: pomieszanie klasyki z musicalem. A to przecież połączenie trzech muzyk: poważnej, jazzowej i rozrywkowej stanowi o jej wyjątkowości, a zarazem o istocie opery amerykańskiej tamtych czasów.

Akcja Porgy and Bess rozgrywa się latach 60. XIX wieku na przedmieściu Charlestonu, w Catfish Row, zamieszkałym przez ubogą ludność murzyńską. Opowiadana jest burzliwa historia tytułowych bohaterów: beznogi Porgy kocha się potajemnie w dziewczynie lekkich obyczajów Bess. Na przeszkodzie stoi awanturnik i zabijaka Crown… A zaczyna się niewinne: od kołysanki Summertime, którą śpiewa żona rybaka – Klara. Jej melodia stała się liryczną sygnaturą opery.

Gershwin wprowadził do Porgy and Bess charakterystyczne dla kultury afroamerykańskiej songi, np. I Got Plenty o’Nuttin, oraz spirituals, np. Where’s Brudder Robbins. Wykorzystał typowe dla niej praktyki wykonawcze: glissanda, ostro synkopowaną rytmikę, urytmizowany krzyk, quasi-improwizację czy solowy zaśpiew przed wejściem chóru – postaci zbiorowej. Momenty liryczne spotykają się tu z tragicznymi, a zdrowy humor sąsiaduje z sytuacjami dramatycznymi, jak w życiu. Muzykę spaja motyw przypominający – melodia Bess, You Is My Woman Now.

 

West Side Story

Szekspirowski temat Romea i Julii zyskał różne oblicza, także w kulturze amerykańskiej. W musicalu West Side Story (Opowieść z Zachodniej Dzielnicy) z muzyką Leonarda Bernsteina osadzony został w realiach przedmieść Nowego Jorku lat 50. XX wieku i wpisany w wojnę gangów. Portorykańczycy (Rekiny) pod wodzą Bernarda walczą z grupą białych Amerykanów (Odrzutowców) pod wodzą Riffa, którego przyjaciel Tony zakochuje się w Marii, siostrze przywódcy wrogiego obozu. Młodzi przeżywają miłość po raz pierwszy, ich historia ma jednak tragiczny, szekspirowski finał.

„Amerykańska historia” rodziła się w czasach boomu musicalowego w Nowym Świecie. Bernstein nie uległ jednak pokusie spłycenia gatunku czy jego „lukrowania” na wzór europejskiej operetki, lecz dokonał syntezy klasyki z jazzem. Stał się tym samym godnym następcą Gershwina. W barwnej „wielokulturowej” narracji muzycznej występują energetyzujące tańce latynoamerykańskie i dynamiczny amerykański jive, bigbandowa instrumentacja i wzruszające love-songi.

Siłą napędową dla dramaturgii są piosenki, które stały się szlagierami czy wręcz „kodami” popularnej kultury. Wystarczy przywołać takie tytuły, jak: Maria, I Feel Pretty czy słynny miłosny duet Tonight. Jak w soczewce muzyka West Side Story skupiła walory muzyki amerykańskiej pierwszej połowy XX wieku.
Musical West Side Story wystawiony został w Waszyngtonie i w Nowym Jorku w roku 1957. Trzy lata później na jego kanwie powstał film w reżyserii Roberta Wise’a i Jerome’a Robbinsa z Natalie Wood i Richardem Beymerem w rolach głównych, zdobywając dziesięć Oskarów.

 

Koncert odbywa się w ramach 20. Wielkanocnego Festiwalu Ludwiga van Beethovena, we współpracy ze Stowarzyszeniem im. Ludwiga van Beethovena.m stowarzyszenie LvB logo czarne wektorowe Converted 01

 

 Konieczna wcześniejsza rezerwacja biletów pod nr. 32 271 40 77. Serdecznie zapraszamy!

 

20

 

 

Piątek, 18 marca 2016, godz. 20.00, zjazdy pod ziemię od 19.00

Kopalnia Guido, 3-go Maja 93, Zabrze

Bilety: 35 zł / os.

 

Nie, nie zmieniamy koloru wieży szybowej. Łączymy tradycje! 18 marca świętujemy Dzień Św. Patryka. Celtyckie granie na najwyższym poziomie, zielone trunki, koniczyna i taniec! Przygotujcie się na moc zielonych wrażeń w najbardziej niekonwencjonalnej scenerii w Europie!

 

dzienpatrykapion1 01 

 

Dzień Św. Patryka 320 metrów pod ziemią:

 

21:00 - Koncert Shannon - Premiera albumu Crowded Head

 

okladka shannon

shannon


Shannon to zespół, którego miłośnikom irlandzkich dźwięków przedstawiać nie trzeba. Od momentu powstania grupa wielokrotnie zmieniała swoja postać, by na początku tysiąclecia uplasować się na stałe w czołówce profesjonalnych reprezentantów muzyki celtyckiej z Polski, rozpoznawalnych w wielu krajach Europy i świata.

 

Ponad 20 lat na scenie!

 

Shannon został założony w 1994 roku w Olsztynie. Wraz z formacją ELPHIN od 2002 roku artyści współtworzyli 'Dublin Dancers' - jedno z pierwszych, irlandzkich show tanecznych w Polsce. Na przestrzeni lat zespół wydał 8 albumów i stworzył muzykę do filmu “1409. Afera na zamku Bartenstein”. Dwudziestolecie pracy artystycznej Shannon stało się pretekstem do stworzenia wyjątkowego projektu muzycznego o nazwie Celtic Rivers Orchestra, zorkiestrowanego przez legendę polskiego jazzu - Zbigniewa Namysłowskiego. W ostatnim czasie na zaproszenie Grzegorza Turnaua muzycy Shannon współtworzyli muzykę do multimedialnego spektaklu “Podróże Guliwera” wystawianego w Teatrze Polskim w Warszawie. Zespół zdobył wiele nagród i wyróżnień - m.in. za cało kształt pracy artystycznej czy w uznaniu za zasługi na rzecz kultury regionu warmińsko-mazurskiego.

 

Oto co pisze o sobie sam zespół: “Zawsze byliśmy niezależną grupą pasjonatów muzyki folkowej, niezakontraktowaną w żadnej wytwórni płytowej, niepodążającą za komercyjnymi trendami, tylko walczącą o rozwój muzyczny i swoje miejsce na rynku muzyków offowych”.

20:15 – koncert zespołu The Blackbird

blackbird logo

 

Blackbird to gliwicki zespół łączący w sobie bardzo różne stylistyki - od bluesa, aż po metal. Ich muzyka stała się wypadkową wszystkiego, czego słuchają i grali wcześniej. Sami nazywają to Heavy Rockiem, a ich kawałki są bardzo zróżnicowane. Mimo tego, że zespół istnieje od początku 2015 roku, ich doświadczenie i ogrom pomysłów na muzykę sprawiło, że autorski materiał powstał bardzo szybko.

guido 49


W tym dniu zielone napoje rozlewamy w podziemnych komorach do 2 w nocy!

 

STK 1380



UWAGA! Ze względu na ograniczoną liczbę miejsc konieczna wcześniejsza rezerwacja telefoniczna pod nr. (32) 271 40 77.

 

ZAPRASZAMY!

 

koledowanie guido 06 01 2016 36

 

Serdecznie zapraszamy na Rekolekcje Wielkopostne w kaplicy świętej Barbary na poziomie 170 Kopalni Guido.

 

Rekolekcje Wielkopostne „O Bożym Miłosierdziu – 170 metrów pod ziemią” poprowadzi ks. dr Stanisław Puchała w dniach 10, 11, 12 marca 2016.

 

Czwartek, 10 marca, godz. 19.00 - Msza św. z konferencją rekolekcyjną

 

Piątek, 11 marca, godz. 19.00 - Droga Krzyżowa na poziomie 170, rozważania w drodze od podszybia do kaplicy św. Barbary, następnie Msza św. z konferencją rekolekcyjną

 

Sobota, 12 marca, godz. 19.00 - Msza św. z konferencją rekolekcyjną, zakończenie rekolekcji

 

Zjazdy pod ziemię codziennie od godz. 18.00.

 

Uwaga! Ze względu na ograniczoną liczbę uczestników konieczna wcześniejsza rezerwacja pod nr. 32 271 40 77.

 

Zjazd pod ziemię do kaplicy św. Barbary jest bezpłatny, każdy uczestnik rekolekcji przed zjazdem jest zobowiązany opłacić koszt indywidualnego ubezpieczenia w kwocie 1,00 zł.

 


Kopalnia Guido i Sztolnia Królowa Luiza są obiektami należącymi do Muzeum Górnictwa Węglowego w Zabrzu.
Muzeum Górnictwa Węglowego w Zabrzu  jest instytucją kultury Miasta Zabrze współprowadzoną przez Samorząd Województwa Śląskiego.
Obiekt należy do Szlaku Zabytków Techniki województwa śląskiego.