Koncert w Zabytkowej Kopalni Guido "Evening in New York"

22.03.2016 godz 19.00 – zjazdy od 17.30

Bilety: normalny 50 zł, ulgowy 30 zł

Rezerwacja: 32 271 40 77

 

 

Zabrze po raz kolejny, obok Warszawy i Krakowa, będzie gościć uczestników 20. Wielkanocnego Festiwalu Ludwiga van Beethovena. Festiwalu, który odbywa się już od 1997 roku i przedstawia dzieła Beethovena, a także innych twórców, których muzyka kompozytora zainspirowała. To dzięki staraniom prezydent Małgorzaty Mańki-Szulik i przychylności Elżbiety Pendereckiej – dyrektor Festiwalu, rok temu w ramach tego Festiwalu wystąpiła w Zabrzu światowej sławy Korean Chamber Orchestra z utalentowaną skrzypaczką Ju-Young Baek.

 

Festiwal po raz pierwszy zagości w podziemiach zabytkowej Kopalni Guido. Serdecznie zapraszamy na koncert "Evening in New York": to projekt z muzyką z Broadwayu - West Side Story Leonarda Bernsteina i Porgy and Bess George’a Gershwina w wykonaniu słynnego klarnecisty Michela Lethieca & Friends. Michelowi Lethiec’owi towarzyszyć będą: estoński wybitny saksofonista jazzowy Villu Veski, Dyrektor Estonian Festivals oraz Meccore Quartet.

 

"Evening in New York" - program:

Morton Gould - Hommage to Benny
George Gershwin - Porgy and Bess (wersja kameralna)
Villu Veski - Arrival

Leonard Bernstein - West Side Story
Villu Veski - ar. Jazz Club 1962

 

Artyści:  

Michel Lethiec & Friends:
Michel Lethiec - klarnet
Villu Veski - saksofon
Tomasz Januchta - kontrabas
Meccore String Quartet
Wojciech Koprowski – skrzypce

Jarosław Nadrzycki – skrzypce
Michał Bryła – altówka
Karol Marianowski – wiolonczela

 

 

Michel Lethiec

Michel Lethiec -RJosepMolina.net  36

 

Jeden z najwybitniejszych współczesnych klarnecistów. Michel Lethiec występuje zarówno jako solista, jak i kameralista. Partneruje znakomitym wykonawcom, takim jak: Arto Noras, Leonidas Kavakos, Gil Shaham, Jurij Baszmet, Patrick Gallois, Pierre Amoyal oraz kwartetom: Talich, Enesco, Artis, Amati, Prazak, Lindsay. Z dużym powodzeniem interpretuje muzykę współczesną, m.in. dzieła Pendereckiego, Corigliano, Denisowa.

Prowadzi klasy mistrzowskie w Ecole Britten i na Uniwersytecie w Jerozolimie, w konserwatoriach w Pekinie i Szanghaju oraz na Akademii w Hong-Kongu. Nagrywa dla wytwórni Lyrinx, Arion, RCA, Bis, Talent, Actes, Sud. Jego dorobek fonograficzny to jak dotąd ponad 20 płyt. Niedawno ukazały się jego albumy z muzyką kameralną Elliotta Cartera jak również płyta zawierająca Trio na klarnet, altówkę i fortepian Györga Kurtaga. Ostatnio artysta nagrał również m.in. trzy koncerty Krzysztofa Pendereckiego oraz Koncert klarnetowy Jana Vaňhala. Michel Lethiec jest profesorem w Conservatorie National Supérieur de Musique w Paryżu oraz w Konserwatorium w Nicei. Jest także dyrektorem artystycznym Festiwalu Pabla Casalsa w Prades.

 

Meccore Quartet

 4354fa822ff19e15f5e5242e8685c02b

Założony w 2007 roku Meccore String Quartet uznawany jest za jeden z najciekawszych kwartetów smyczkowych swojego pokolenia. Zespół od wielu lat zachwyca melomanów Europy i Ameryki, występując w ramach czołowych festiwali, takich jak Rheingau Musik Festival, Festspiele Mecklenburg-Vorpommern, Budapest Spring Festival, Heidelberg Frühling Musikfestival, Kissinger Sommer Musikfestival, Festival Radio France Montpellier, Bregenzer Festspiele, oraz w wielu prestiżowych salach koncertowych takich, jak: Beethovenhaus w Bonn, Auditorio Nacional de Música w Madrycie, Wigmore Hall w Londynie, Musikverein w Wiedniu czy Frick Collection w Nowym Jorku. W 2014 roku Meccore String Quartet miał zaszczyt wystąpić jako pierwszy polski kwartet smyczkowy podczas obchodów Dnia Pamięci o Ofiarach Holokaustu w berlińskim Bundestagu.

Kwartet jest laureatem wielu prestiżowych konkursów muzyki kameralnej m.in. Międzynarodowego Konkursu Kwartetów Smyczkowych „Premio Paolo Borciani" w Reggio Emilia i Wigmore Hall String Quartet Competition w Londynie. W roku 2009 i 2010 kwartet został laureatem I nagród na Międzynarodowych Konkursach Muzyki Kameralnej w Weiden (II i III nagrody nie przyznano), oraz im. Maxa Regera w Sondershausen.
Zespół dokonał wielu nagrań radiowych i telewizyjnych oraz wydał dwie płyty CD, zawierające kwartety smyczkowe W. A. Mozarta i L. van Beethovena oraz K. Szymanowskiego i C. Debussy’ego. Ostatni album został wydany nakładem Polskich Nagrań i Warner Music Poland. Obie płyty realizowane były dzięki wsparciu Irene Steels-Wilsing Stiftung.

Kwartet studiował u członków kwartetu Camerata oraz w klasie kameralistyki Artemis Quartett w Universität der Künste w Berlinie oraz Queen Elisabeth Music Chapel w Brukseli.

Od roku 2010 Meccore String Quartet jest gospodarzem odbywającego się co roku w Poznaniu Międzynarodowego Festiwalu Muzyki Kameralnej „Q’arto Mondi”.

 

Villu Veski

W latach 1980–85 studiował grę na saksofonie w Estońskiej Akademii Muzyki i Teatru. W 1989 roku był uczestnikiem Letniej Akademii Konserwatorium Paryskiego doskonaląc swoją grę u profesora Claude’a Delangle. Od 1999 roku prowadzi klasę gry na saksofonie i wykłada improwizację w Akademii Kultury Viljandi Uniwersytetu w Tartu. Był wykładowcą kursów mistrzowskich w Niemczech, Norwegii i Nigerii; jest członkiem Rady Estońskich Festiwali Muzycznych.

W repertuarze artysty znajdują się utwory klasyczne na saksofon altowy oraz wiele kwartetów saksofonowych. Grając jazz, skłania się ku tradycyjnym stylom swingującym, etno-jazzowi i funky-groove.

Villu Veski regularnie gości na festiwalach muzyki estońskiej i Festiwalu Muzyki Współczesnej NYYD, często dokonując tam prawykonań utworów rodzimych kompozytorów, m.in. zadedykowanych mu przez Eino Tamberga i Hillara Karevę koncertów saksofonowych. Jako solista występował z Estońską Państwową Orkiestrą Symfoniczną, Orkiestrą Symfoniczną Filharmonii Petersburskiej i Tallińską Orkiestrą Kameralną. Chętnie wykonuje również repertuar kameralny. Jest muzykiem Tallińskiego Kwartetu Saksofonowego, z którym koncertuje w kraju i za granicą.

Brał udział we wszystkich festiwalach jazzowych w Estonii oraz w licznych festiwalach skandynawskich, takich jak Pori International Jazz (1988, 1999 i 2001) i Bergen Nattjazz (1994), jak również w Międzynarodowym Festiwalu Jazzowym w Tbilisi (1986), w leningradzkim festiwalu Rytmy Jesieni (1990), moskiewskim Krok do Parnasu (1990) czy kopenhaskim Artgenda ’96. Villu Veski uczestniczył w nagraniach ośmiu płyt CD. Artysta jest również aktywnym kompozytorem; część jego utworów powstała na zamówienie telewizji.

 

Porgy and Bess

Opera Porgy and Bess George’a Gershwina weszła do kanonu teatru muzycznego, dołączając do listy kompozycji mających w tytule parę kochanków, z tą wszakże istotną różnicą, że reprezentuje nowy rodzaj widowiska muzycznego, którego bohaterowie nie wywodzą się ze sfer wysokich, jak Dydona i Eneasz czy Tristan i Izolda. Określono ją w kategoriach „teatru ludowego” i okrzyknięto najsłynniejszą, choć nie pierwszą (by wymienić dwie opery w stylu ragtime’u Scotta Joplina – A Guest of Honor z 1901 roku oraz Treemonisha z roku 1911) operą „murzyńską”. Po raz pierwszy wykonana została 10 października 1935 roku w Nowym Jorku, w Alvin Theatre, wywołując zarówno reakcje entuzjastyczne, jak i głosy sprzeciwu. Zarzucono jej niespójność gatunkową: pomieszanie klasyki z musicalem. A to przecież połączenie trzech muzyk: poważnej, jazzowej i rozrywkowej stanowi o jej wyjątkowości, a zarazem o istocie opery amerykańskiej tamtych czasów.

Akcja Porgy and Bess rozgrywa się latach 60. XIX wieku na przedmieściu Charlestonu, w Catfish Row, zamieszkałym przez ubogą ludność murzyńską. Opowiadana jest burzliwa historia tytułowych bohaterów: beznogi Porgy kocha się potajemnie w dziewczynie lekkich obyczajów Bess. Na przeszkodzie stoi awanturnik i zabijaka Crown… A zaczyna się niewinne: od kołysanki Summertime, którą śpiewa żona rybaka – Klara. Jej melodia stała się liryczną sygnaturą opery.

Gershwin wprowadził do Porgy and Bess charakterystyczne dla kultury afroamerykańskiej songi, np. I Got Plenty o’Nuttin, oraz spirituals, np. Where’s Brudder Robbins. Wykorzystał typowe dla niej praktyki wykonawcze: glissanda, ostro synkopowaną rytmikę, urytmizowany krzyk, quasi-improwizację czy solowy zaśpiew przed wejściem chóru – postaci zbiorowej. Momenty liryczne spotykają się tu z tragicznymi, a zdrowy humor sąsiaduje z sytuacjami dramatycznymi, jak w życiu. Muzykę spaja motyw przypominający – melodia Bess, You Is My Woman Now.

 

West Side Story

Szekspirowski temat Romea i Julii zyskał różne oblicza, także w kulturze amerykańskiej. W musicalu West Side Story (Opowieść z Zachodniej Dzielnicy) z muzyką Leonarda Bernsteina osadzony został w realiach przedmieść Nowego Jorku lat 50. XX wieku i wpisany w wojnę gangów. Portorykańczycy (Rekiny) pod wodzą Bernarda walczą z grupą białych Amerykanów (Odrzutowców) pod wodzą Riffa, którego przyjaciel Tony zakochuje się w Marii, siostrze przywódcy wrogiego obozu. Młodzi przeżywają miłość po raz pierwszy, ich historia ma jednak tragiczny, szekspirowski finał.

„Amerykańska historia” rodziła się w czasach boomu musicalowego w Nowym Świecie. Bernstein nie uległ jednak pokusie spłycenia gatunku czy jego „lukrowania” na wzór europejskiej operetki, lecz dokonał syntezy klasyki z jazzem. Stał się tym samym godnym następcą Gershwina. W barwnej „wielokulturowej” narracji muzycznej występują energetyzujące tańce latynoamerykańskie i dynamiczny amerykański jive, bigbandowa instrumentacja i wzruszające love-songi.

Siłą napędową dla dramaturgii są piosenki, które stały się szlagierami czy wręcz „kodami” popularnej kultury. Wystarczy przywołać takie tytuły, jak: Maria, I Feel Pretty czy słynny miłosny duet Tonight. Jak w soczewce muzyka West Side Story skupiła walory muzyki amerykańskiej pierwszej połowy XX wieku.
Musical West Side Story wystawiony został w Waszyngtonie i w Nowym Jorku w roku 1957. Trzy lata później na jego kanwie powstał film w reżyserii Roberta Wise’a i Jerome’a Robbinsa z Natalie Wood i Richardem Beymerem w rolach głównych, zdobywając dziesięć Oskarów.

 

Koncert odbywa się w ramach 20. Wielkanocnego Festiwalu Ludwiga van Beethovena, we współpracy ze Stowarzyszeniem im. Ludwiga van Beethovena.m stowarzyszenie LvB logo czarne wektorowe Converted 01

 

 Konieczna wcześniejsza rezerwacja biletów pod nr. 32 271 40 77. Serdecznie zapraszamy!

 

20

 

Kopalnia Guido i Sztolnia Królowa Luiza są obiektami należącymi do Muzeum Górnictwa Węglowego w Zabrzu.
Muzeum Górnictwa Węglowego w Zabrzu  jest instytucją kultury Miasta Zabrze współprowadzoną przez Samorząd Województwa Śląskiego.