Koncert w Zabytkowej Kopalni Guido "Evening in New York"
22.03.2016 godz 19.00 – zjazdy od 17.30
Bilety: normalny 50 zł, ulgowy 30 zł
Rezerwacja: 32 271 40 77
Zabrze po raz kolejny, obok Warszawy i Krakowa, będzie gościć uczestników 20. Wielkanocnego Festiwalu Ludwiga van Beethovena. Festiwalu, który odbywa się już od 1997 roku i przedstawia dzieła Beethovena, a także innych twórców, których muzyka kompozytora zainspirowała. To dzięki staraniom prezydent Małgorzaty Mańki-Szulik i przychylności Elżbiety Pendereckiej – dyrektor Festiwalu, rok temu w ramach tego Festiwalu wystąpiła w Zabrzu światowej sławy Korean Chamber Orchestra z utalentowaną skrzypaczką Ju-Young Baek.
Festiwal po raz pierwszy zagości w podziemiach zabytkowej Kopalni Guido. Serdecznie zapraszamy na koncert "Evening in New York": to projekt z muzyką z Broadwayu - West Side Story Leonarda Bernsteina i Porgy and Bess George’a Gershwina w wykonaniu słynnego klarnecisty Michela Lethieca & Friends. Michelowi Lethiec’owi towarzyszyć będą: estoński wybitny saksofonista jazzowy Villu Veski, Dyrektor Estonian Festivals oraz Meccore Quartet.
"Evening in New York" - program:
Morton Gould - Hommage to Benny
George Gershwin - Porgy and Bess (wersja kameralna)
Villu Veski - Arrival
Leonard Bernstein - West Side Story
Villu Veski - ar. Jazz Club 1962
Artyści:
Michel Lethiec & Friends:
Michel Lethiec - klarnet
Villu Veski - saksofon
Tomasz Januchta - kontrabas
Meccore String Quartet
Wojciech Koprowski – skrzypce
Jarosław Nadrzycki – skrzypce
Michał Bryła – altówka
Karol Marianowski – wiolonczela
Michel Lethiec
Jeden z najwybitniejszych współczesnych klarnecistów. Michel Lethiec występuje zarówno jako solista, jak i kameralista. Partneruje znakomitym wykonawcom, takim jak: Arto Noras, Leonidas Kavakos, Gil Shaham, Jurij Baszmet, Patrick Gallois, Pierre Amoyal oraz kwartetom: Talich, Enesco, Artis, Amati, Prazak, Lindsay. Z dużym powodzeniem interpretuje muzykę współczesną, m.in. dzieła Pendereckiego, Corigliano, Denisowa.
Prowadzi klasy mistrzowskie w Ecole Britten i na Uniwersytecie w Jerozolimie, w konserwatoriach w Pekinie i Szanghaju oraz na Akademii w Hong-Kongu. Nagrywa dla wytwórni Lyrinx, Arion, RCA, Bis, Talent, Actes, Sud. Jego dorobek fonograficzny to jak dotąd ponad 20 płyt. Niedawno ukazały się jego albumy z muzyką kameralną Elliotta Cartera jak również płyta zawierająca Trio na klarnet, altówkę i fortepian Györga Kurtaga. Ostatnio artysta nagrał również m.in. trzy koncerty Krzysztofa Pendereckiego oraz Koncert klarnetowy Jana Vaňhala. Michel Lethiec jest profesorem w Conservatorie National Supérieur de Musique w Paryżu oraz w Konserwatorium w Nicei. Jest także dyrektorem artystycznym Festiwalu Pabla Casalsa w Prades.
Meccore Quartet
Założony w 2007 roku Meccore String Quartet uznawany jest za jeden z najciekawszych kwartetów smyczkowych swojego pokolenia. Zespół od wielu lat zachwyca melomanów Europy i Ameryki, występując w ramach czołowych festiwali, takich jak Rheingau Musik Festival, Festspiele Mecklenburg-Vorpommern, Budapest Spring Festival, Heidelberg Frühling Musikfestival, Kissinger Sommer Musikfestival, Festival Radio France Montpellier, Bregenzer Festspiele, oraz w wielu prestiżowych salach koncertowych takich, jak: Beethovenhaus w Bonn, Auditorio Nacional de Música w Madrycie, Wigmore Hall w Londynie, Musikverein w Wiedniu czy Frick Collection w Nowym Jorku. W 2014 roku Meccore String Quartet miał zaszczyt wystąpić jako pierwszy polski kwartet smyczkowy podczas obchodów Dnia Pamięci o Ofiarach Holokaustu w berlińskim Bundestagu.
Kwartet jest laureatem wielu prestiżowych konkursów muzyki kameralnej m.in. Międzynarodowego Konkursu Kwartetów Smyczkowych „Premio Paolo Borciani" w Reggio Emilia i Wigmore Hall String Quartet Competition w Londynie. W roku 2009 i 2010 kwartet został laureatem I nagród na Międzynarodowych Konkursach Muzyki Kameralnej w Weiden (II i III nagrody nie przyznano), oraz im. Maxa Regera w Sondershausen.
Zespół dokonał wielu nagrań radiowych i telewizyjnych oraz wydał dwie płyty CD, zawierające kwartety smyczkowe W. A. Mozarta i L. van Beethovena oraz K. Szymanowskiego i C. Debussy’ego. Ostatni album został wydany nakładem Polskich Nagrań i Warner Music Poland. Obie płyty realizowane były dzięki wsparciu Irene Steels-Wilsing Stiftung.
Kwartet studiował u członków kwartetu Camerata oraz w klasie kameralistyki Artemis Quartett w Universität der Künste w Berlinie oraz Queen Elisabeth Music Chapel w Brukseli.
Od roku 2010 Meccore String Quartet jest gospodarzem odbywającego się co roku w Poznaniu Międzynarodowego Festiwalu Muzyki Kameralnej „Q’arto Mondi”.
Villu Veski
W latach 1980–85 studiował grę na saksofonie w Estońskiej Akademii Muzyki i Teatru. W 1989 roku był uczestnikiem Letniej Akademii Konserwatorium Paryskiego doskonaląc swoją grę u profesora Claude’a Delangle. Od 1999 roku prowadzi klasę gry na saksofonie i wykłada improwizację w Akademii Kultury Viljandi Uniwersytetu w Tartu. Był wykładowcą kursów mistrzowskich w Niemczech, Norwegii i Nigerii; jest członkiem Rady Estońskich Festiwali Muzycznych.
W repertuarze artysty znajdują się utwory klasyczne na saksofon altowy oraz wiele kwartetów saksofonowych. Grając jazz, skłania się ku tradycyjnym stylom swingującym, etno-jazzowi i funky-groove.
Villu Veski regularnie gości na festiwalach muzyki estońskiej i Festiwalu Muzyki Współczesnej NYYD, często dokonując tam prawykonań utworów rodzimych kompozytorów, m.in. zadedykowanych mu przez Eino Tamberga i Hillara Karevę koncertów saksofonowych. Jako solista występował z Estońską Państwową Orkiestrą Symfoniczną, Orkiestrą Symfoniczną Filharmonii Petersburskiej i Tallińską Orkiestrą Kameralną. Chętnie wykonuje również repertuar kameralny. Jest muzykiem Tallińskiego Kwartetu Saksofonowego, z którym koncertuje w kraju i za granicą.
Brał udział we wszystkich festiwalach jazzowych w Estonii oraz w licznych festiwalach skandynawskich, takich jak Pori International Jazz (1988, 1999 i 2001) i Bergen Nattjazz (1994), jak również w Międzynarodowym Festiwalu Jazzowym w Tbilisi (1986), w leningradzkim festiwalu Rytmy Jesieni (1990), moskiewskim Krok do Parnasu (1990) czy kopenhaskim Artgenda ’96. Villu Veski uczestniczył w nagraniach ośmiu płyt CD. Artysta jest również aktywnym kompozytorem; część jego utworów powstała na zamówienie telewizji.
Porgy and Bess
Opera Porgy and Bess George’a Gershwina weszła do kanonu teatru muzycznego, dołączając do listy kompozycji mających w tytule parę kochanków, z tą wszakże istotną różnicą, że reprezentuje nowy rodzaj widowiska muzycznego, którego bohaterowie nie wywodzą się ze sfer wysokich, jak Dydona i Eneasz czy Tristan i Izolda. Określono ją w kategoriach „teatru ludowego” i okrzyknięto najsłynniejszą, choć nie pierwszą (by wymienić dwie opery w stylu ragtime’u Scotta Joplina – A Guest of Honor z 1901 roku oraz Treemonisha z roku 1911) operą „murzyńską”. Po raz pierwszy wykonana została 10 października 1935 roku w Nowym Jorku, w Alvin Theatre, wywołując zarówno reakcje entuzjastyczne, jak i głosy sprzeciwu. Zarzucono jej niespójność gatunkową: pomieszanie klasyki z musicalem. A to przecież połączenie trzech muzyk: poważnej, jazzowej i rozrywkowej stanowi o jej wyjątkowości, a zarazem o istocie opery amerykańskiej tamtych czasów.
Akcja Porgy and Bess rozgrywa się latach 60. XIX wieku na przedmieściu Charlestonu, w Catfish Row, zamieszkałym przez ubogą ludność murzyńską. Opowiadana jest burzliwa historia tytułowych bohaterów: beznogi Porgy kocha się potajemnie w dziewczynie lekkich obyczajów Bess. Na przeszkodzie stoi awanturnik i zabijaka Crown… A zaczyna się niewinne: od kołysanki Summertime, którą śpiewa żona rybaka – Klara. Jej melodia stała się liryczną sygnaturą opery.
Gershwin wprowadził do Porgy and Bess charakterystyczne dla kultury afroamerykańskiej songi, np. I Got Plenty o’Nuttin, oraz spirituals, np. Where’s Brudder Robbins. Wykorzystał typowe dla niej praktyki wykonawcze: glissanda, ostro synkopowaną rytmikę, urytmizowany krzyk, quasi-improwizację czy solowy zaśpiew przed wejściem chóru – postaci zbiorowej. Momenty liryczne spotykają się tu z tragicznymi, a zdrowy humor sąsiaduje z sytuacjami dramatycznymi, jak w życiu. Muzykę spaja motyw przypominający – melodia Bess, You Is My Woman Now.
West Side Story
Szekspirowski temat Romea i Julii zyskał różne oblicza, także w kulturze amerykańskiej. W musicalu West Side Story (Opowieść z Zachodniej Dzielnicy) z muzyką Leonarda Bernsteina osadzony został w realiach przedmieść Nowego Jorku lat 50. XX wieku i wpisany w wojnę gangów. Portorykańczycy (Rekiny) pod wodzą Bernarda walczą z grupą białych Amerykanów (Odrzutowców) pod wodzą Riffa, którego przyjaciel Tony zakochuje się w Marii, siostrze przywódcy wrogiego obozu. Młodzi przeżywają miłość po raz pierwszy, ich historia ma jednak tragiczny, szekspirowski finał.
„Amerykańska historia” rodziła się w czasach boomu musicalowego w Nowym Świecie. Bernstein nie uległ jednak pokusie spłycenia gatunku czy jego „lukrowania” na wzór europejskiej operetki, lecz dokonał syntezy klasyki z jazzem. Stał się tym samym godnym następcą Gershwina. W barwnej „wielokulturowej” narracji muzycznej występują energetyzujące tańce latynoamerykańskie i dynamiczny amerykański jive, bigbandowa instrumentacja i wzruszające love-songi.
Siłą napędową dla dramaturgii są piosenki, które stały się szlagierami czy wręcz „kodami” popularnej kultury. Wystarczy przywołać takie tytuły, jak: Maria, I Feel Pretty czy słynny miłosny duet Tonight. Jak w soczewce muzyka West Side Story skupiła walory muzyki amerykańskiej pierwszej połowy XX wieku.
Musical West Side Story wystawiony został w Waszyngtonie i w Nowym Jorku w roku 1957. Trzy lata później na jego kanwie powstał film w reżyserii Roberta Wise’a i Jerome’a Robbinsa z Natalie Wood i Richardem Beymerem w rolach głównych, zdobywając dziesięć Oskarów.
Koncert odbywa się w ramach 20. Wielkanocnego Festiwalu Ludwiga van Beethovena, we współpracy ze Stowarzyszeniem im. Ludwiga van Beethovena.
Konieczna wcześniejsza rezerwacja biletów pod nr. 32 271 40 77. Serdecznie zapraszamy!