| Aktualności | O sztolni | O projekcie | Partnerzy | Pisali o nas |
19 marca 2013
Rekonstrukcja wylotu Sztolni przy ul. Karola Miarki ze względu na skalę przedsięwzięcia została w minionym roku zgłoszona w Konkursie "Modernizacja Roku 2012".
13 marca 2013
Robotnicy pracujący przy rewitalizacji Głównej Kluczowej Sztolni Dziedzicznej regularnie znajdują pod warstwami mułu interesujące znaleziska. Niedawno informowaliśmy o tym, że światło dzienne ujrzały drewniane koryta z pierwszej połowy XIX wieku, które służyły do odprowadzania wody spływającej do Sztolni.
Najnowsze odkrycia to przedmioty wykonane z metalu - wózek na urobek, którego wiek wstępnie szacujemy na około 100 lat, oraz fragment górniczego oskardu i stalowa łopata, a więc narzędzia służące najprawdopodobniej do rozbijania brył mułu i ładowania ich na łodzie lub wozy.
Sposób tymczasowego zabezpieczenia metalowych eksponatów jest na bieżąco konsultowany ze specjalistą z dziedziny konserwacji zabytkowych przedmiotów metalowych. Przygotowany jest również plan ostatecznej konserwacji i rewitalizacji tych znalezisk, które docelowo będą eksponowane na trasie turystycznej.
18 lutego 2013
Przed kilkoma dniami udało się przetransportować na powierzchnię największy jak do tej pory eksponat znaleziony w Głównej Kluczowej Sztolni Dziedzicznej, czyli zabytkową łódź techniczną, znalezioną pod dwumetrową warstwą mułu.
Łódź zaraz po wydobyciu ze Sztolni została umieszczona w specjalnie przygotowanym basenie, który posłuży do jej konserwacji. Stuletnie drewno bez wilgoci mogłoby ulec zniszczeniu, dlatego łódź zgodnie z zaleceniami konserwatorów z Muzeum Morskiego w Gdańsku ponownie spoczęła pod powierzchnią wody.
Do basenu trafią także mniejsze elementy, odkryte podczas rewitalizacji Sztolni - są to m.in. drewnianie koryta odzyskane z przekopu od strony szybu "Carnall", datowane na lata 40. XIX wieku. Służyły do odprowadzania wody, która spływała do Sztolni. Wykorzysytwano je dlatego, że roboty górnicze prowadzone poniżej jej poziomu powodowały spękania spągu i woda znajdująca się w Sztolni uciekała z powrotem do wyrobisk. Koryta zamontowane były na długości ok. 600 metrów. Część z nich zostanie zdemontowana i poddana konserwacji.
W Głównej Kluczowej Sztolni Dziedzicznej cały czas prowadzone są prace rewitalizacyjne. Robotnikom usuwającym muł od strony wylotu przy ulicy Karola Miarki udało się już dotrzeć do 1100-1200 metra Sztolni.
28 stycznia 2013
Robotnicy udrażniający Sztolnię od strony wylotu przy ul. Karola Miarki zameldowali przed kilkoma dniami, że prace sięgnęły już 992 metra głównego pokładu. Oznacza to, że Sztolnia jest już zupełnie drożna aż do okolic dawnej siedziby Filharmonii i budynku zajmowanego przez Browary Górnośląskie.
W podziemiach od ul. Sienkiewicza 43 rozpoczęto prace w jednej z największych atrakcji Sztolni - zachowanym chodniku w pokładzie węgla. Wykonawca ma za zadanie zabezpieczyć wyrobisko zgodnie z projektem zabezpieczenia i adaptacji dla ruchu turystycznego autorstwa Głównego Instytutu Górnictwa.
Ze względu na specyfikę prac rewitalizacyjnych w Sztolni nie ma możliwości wykorzystania maszyn górniczych – większość prac odbywa się za pomocą łopat, taczek i siły ludzkich ramion. Firmie prowadzącej roboty od strony szybu „Carnall" udało się jednak zaprzęgnąć do pracy zmechanizowany przenośnik zgrzebłowy, który ułatwia pracownikom robót, transport urobku na odcinku kilkunastu metrów wprost na podszybie, skąd specjalnym kubłem transportowany jest na powierzchnię.
19 grudnia 2012
Udrożnienie Głównej Kluczowej Sztolni Dziedzicznej postępuje z dnia na dzień i w chwili obecnej usunięto muł z ponad 750 metrów wyrobiska. Tymczasem w trakcie udrażniania mijanki czyli miejsca gdzie występuje poszerzenie sztolni, odkryto całkowicie zatopioną w mule, oryginalną i dobrze zachowaną drewnianą łódź o długości ok. 460cm. Łódź stanowi wyjątkowo cenne znalezisko, gdyż jest to jedyny tego rodzaju obiekt jakim Kopalnia Guido dysponuje. Ponadto historia odkrytej łodzi jest bezpośrednio związana z rewitalizowaną budowlą, gdyż łódź ta była użytkowana w sztolni jeszcze na początku XX wieku.
21 listopada 2012
Firma udrażniająca Główną Kluczową Sztolnię Dziedziczną od strony nowego budynku przy ul. K. Miarki do chwili obecnej oczyściła z zalegającego mułu ponad 600 metrów wyrobiska, co stanowi blisko połowę odcinka, który ma do oczyszczenia w ramach obowiązującej umowy.
Tymczasem ZKWK "Guido" podpisało kolejne umowy związane z robotami górniczymi: na udrożnienie sztolni od strony szybu Carnall oraz na zabezpieczenie i adaptację chodnika w pokładzie 510 - XIX wiecznego wyrobiska prowadzącego przez pokład węgla.
12 października 2012
Pod ziemią w ścisłym centrum miasta trwają prace udrożnieniowe związane z realizacją projektu pn. "Europejski Ośrodek Kultury Technicznej i Turystyki Przemysłowej". Do dnia 28 września 2012r. Zabytkowa Kopalnia Węgla Kamiennego GUIDO odebrała udrożniony przez Wykonawcę - Chorzowskie Przedsiębiorstwo Robót Górniczych - blisko 200-metrowy odcinek Głównej Kluczowej Sztolni Dziedzicznej. W chwili obecnej udrożnionych jest już blisko 300 metrów wyrobiska i prace idą w dobrym kierunku. Zgodnie z harmonogramem udrożnienie 1300 metrów Sztolni ma się zakończyć do końca marca 2013r. Ponadto, w chwili obecnej trwa sprawdzanie ofert jakie wpłynęły od oferentów na udrożnienie pozostałego odcinka Sztolni (od strony szybu Carnall), a także na zabezpieczenie i adaptację chodnika łączącego Główną Kluczową Sztolnię Dziedziczną z szybem Wyzwolenie przy ul. Sienkiewicza. Prace w tych wyrobiskach powinny rozpocząć się jeszcze w tym roku.
10 października 2012
Z racji znacznych opóźnień wynikających ze słabej kondycji finansowej Wykonawcy prac budowlanych prowadzonych przy ul. Wolności i Sienkiewicza ZKWK GUIDO w Zabrzu podjęła decyzję o rozwiązaniu umowy z tymże Wykonawcą. W związku z powyższym przygotowywane jest postępowanie przetargowe na pozostały do wykonania zakres prac, tak by prace mogły się rozpocząć w pierwszym kwartale przyszłego roku.
5 października 2012
Przy ul. Wolności trwają prace budowlano-rewitalizacyjne w budynku nadszybia szybu Carnall i budynku dawnej rozdzielni. Nad drugim z wymienionych obiektów trwają prace związane m.in. z montażem zabezpieczającego pokrycia dachowego.
Główna Kluczowa Sztolnia Dziedziczna obejmować będzie kompleks tras opartych na 4 km wyrobisk. Swoją niesamowitą podróż turyści rozpoczną od szybu Carnall, gdzie powitani przez górniczego przewodnika, zjadą w podziemia windą panoramiczną. Już na tym etapie silnych wrażeń dostarczy symulacja urwania się klatki szybowej, stanowiąc zapowiedź niezapomnianej podróży w głąb ziemi i historii górnictwa.
Po zjechaniu na poziom sztolni, turyści rozpoczną zwiedzanie obiektu od pokonania 550 metrowego odcinka sztolni łódkami z napędem akumulatorowym, mijając po drodze trójwymiarowe inscenizacje, przysłuchując się dobiegającym z kopalnianych chodników dźwiękom maszyn i uderzeniom kilofa. Dużym przeżyciem na tym etapie będzie zwiedzenie portu załadunkowego, gdzie węgiel ładowano na łodzie transportowe za pomocą specjalnego, drewnianego żurawia.
Po dotarciu łodziami do końca odcinka sztolni, turyści przejdą do chodnika podstawowego w pokładzie 510. Powstanie tego chodnika datowane jest na rok 1820 i tym samym jest to najstarsze zachowane wyrobisko poprowadzone w węglu. W trakcie eksploracji przeprowadzonej przez ratowników CSRG stwierdzono, iż ten XIX wieczny chodnik zachował się na całym interesującym nas odcinku o długości ok. 200 metrów, tj. od Głównej Kluczowej Sztolni Dziedzicznej do podszybia szybu Wyzwolenie. Na tym etapie przedstawiona dla zwiedzających zostanie ekspozycja dotycząca dawnych sposobów wydobywania węgla systemem zabierkowym.
Po pokonaniu ok. 200 metrowego odcinka chodnika w pokładzie 510, turyści znajdą się na podszybiu szybu Wyzwolenie i będą mieli możliwość wyjazdu windą zainstalowaną w szybie na powierzchnię, by przez budynek obsługi ruchu turystycznego przejść do wyrobisk podziemnych Skansenu Górniczego Królowa Luiza
. Na tym etapie turyści zdobędą wiedzę w zakresie nowoczesnych metod wydobycia, a na zmęczonych oczekiwać będzie posiłek w oryginalnej karczmie górniczej Guibald. Możliwe też będzie wyjście na powierzchnię do Parku Rodzinnego 12C – interaktywnej plenerowej wystawy adresowanej głównie do dzieci i młodszych zwiedzających.
Po zwiedzeniu wyrobisk Skansenu Górniczego
Królowa Luiza
, turyści ponownie zjadą szybem Wyzwolenie na poziom sztolni oraz przejdą z powrotem chodnikiem podstawowym w pokładzie 510 do sztolni. Następnie pokonają odcinek ok. 1500 metrów akumulatorową kolejką spągową stylizowana na rozwiązania z pierwszej połowy XX wieku. Na trasie przejazdu turyści zobaczą kolejne atrakcje i przekonają się jak walczono z pożarami w kopalniach. Poczują zapach spalonego drewna i węgla, miną wielkoformatową inscenizację zapożarowego wyrobiska.
Po pokonaniu całej kilkugodzinnej trasy, kolejka spągowa dowiezie turystów w rejon dawnego wylotu sztolni przy ul. K Miarki, gdzie zlokalizowana będzie podziemna stacja końcowa kolejki. Stąd możliwe będzie wyjście do centrum miasta.
Na zakończenie, turyści przejdą przez budynek obsługi ruchu turystycznego zlokalizowanego przy dawnym wylocie sztolni i specjalnymi autokarami zostaną przewiezieni w miejsce gdzie zwiedzanie się rozpoczęło, czyli w rejon dawnego pola zachodniego Kopalni Zabrze i szybu Carnall. Na niestrudzonych czekać będzie jeszcze jedna wystawa opowiadająca historię węgla od jego powstania w okresie karbońskim, przez wydobycie i wykorzystanie jako paliwo aż do przyszłych zastosowań czarnego złota w mikroinżynierii i nanotechnologii.
Europejski Ośrodek Kultury Technicznej i Turystyki Przemysłowej
Projekt współfinansowany przez Unię Europejską z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Działania 6.4. Inwestycje w produkty turystyczne o znaczeniu ponadregionalnym osi priorytetowej 6 Polska gospodarka na rynku międzynarodowym Programu Operacyjnego Innowacyjna Gospodarka, 2007-2013.
W dniu 25.10.2010 Miasto Zabrze podpisało umowę o dofinansowanie prac dla projektu pn. Europejski Ośrodek Kultury Technicznej i Turystyki Przemysłowej
w Zabrzu.
Projekt polega na rewitalizacji obiektów dziedzictwa poprzemysłowego miasta Zabrze tj. Głównej Kluczowej Sztolni Dziedzicznej i XIX-wiecznego chodnika prowadzącego w pokładach węgla (część podziemna) oraz części obiektów Skansenu Górniczego Królowa Luiza
i przystosowaniu ich do ruchu turystycznego, a także do pełnienia nowych funkcji edukacyjno-kulturalnych. Ponadto, w ramach projektu planowana jest budowa nowej infrastruktury turystycznej wraz z odtworzeniem historycznej repliki wylotu sztolni (część naziemna).
Zgodnie z wymogami Programu Operacyjnego Innowacyjna Gospodarka 2007-2013 realizacja projektu przebiegała dwufazowo. Pierwszy etap (fazę wstępną) obejmował przygotowanie pełnej dokumentacji projektowej i aplikacyjnej. Wykonano m.in.: wstępne prace inwestycyjne w obiekcie szybu Carnall, prace inwentaryzacyjno–projektowe dla części podziemnej inwestycji, dokumentację projektową obiektów naziemnych funkcjonującego Skansenu Górniczego Królowa Luiza
oraz nowoprojektowanej infrastruktury turystycznej w centrum miasta.
Od dnia podpisania umowy o dofinansowanie tj. od 25 października2010 Miasto Zabrze i ZKWK GUIDO w Zabrzu rozpoczęli przygotowywanie procedur przetargowych umożliwiających przeprowadzenie właściwych prac inwestycyjnych.
Pierwsze prace budowlane rozpoczęte zostały przy ul. K. Miarki w lipcu 2011 roku. Planowany termin otwarcia kompleksu dla ruchu turystycznego – I kwartał 2014 r.
Z uwagi na fakt, iż zakres projektu obejmuje m.in. infrastrukturę podziemną, zgodnie z prawem wszelkie prace i roboty podlegające rygorom ustawy Prawo Geologiczne i Górnicze muszą być przeprowadzone pod nadzorem zakładu uprawnionego do prowadzenia określonych robót podziemnych z zastosowaniem techniki górniczej.
Beneficjentem Projektu jest Miasto Zabrze, natomiast Realizatorem Projektu i podmiotem odpowiedzialnym za właściwą realizację prac jest Zabytkowa Kopalnia Węgla Kamiennego GUIDO w Zabrzu.
Całkowita wartość projektu: 71 200 965,25 PLN.
Wysokość dofinansowania ze środków unijnych: 41 410 000,00 PLN.
Środki Województwa Śląskiego: 2 000 000,00 PLN.
Środki Miasta Zabrze: 27 790 965,25 PLN.
W sierpniu 2010 roku Miasto Zabrze podpisało umowę partnerską w celu wspólnej realizacji projektu. Zgodnie z powyższą umową Beneficjentem środków unijnych na realizację inwestycji jest Miasto Zabrze.